Sveriges
Konsumenter i Samverkan - för ökat konsumentinflytande - |
Nr 102 - 9 januari 2009 | • • Snabba KonsumentNyheter • • | Ansv utg:
Bengt Ingerstam 070-604 77 25 |
|
![]() |
Hjälp till att sprida våra flygblad Ladda ner enkelt här: KONSUMENT-NYCKELN (pdf) Folkupproret RÄDDA VÅR MAT - margarinerna (pdf) Folkupproret RÄDDA VÅR MAT (pdf) Framtidens odlingsmark (pdf) |
![]() på det nya året! Ja och i dubbel bemärkelse Helgerna är över. De som vi sett fram emot så längtansfullt, laddat med mat och presenter, är över och nu kommer vardagen och det är dags att försöka se det positiva och försöka hitta en del spännande saker att ta tag i men också att ta sig ur ångesten efter festerna, övervikten och den tomma plånboken. Dags att banta. Därav vitsen ”VIKT-igaste dagen”, för då kom både AFTONBLADET och EXPRESSEN med tunga bilagor om bantning, 5 kg på en månad, 4 kg på 4 veckor och 3 kg på 3 veckor. Ja frosseriet åt andra hållet, med alla lösnummer – onda samvetet ska ge klirr i kassan hos tabloidtidningarna och bantningsklubbarna. Det verkar som Trettondagen numera är starten för det nya livet, bli vacker, smal och vältränad. Puh! ![]() Före Jul skrev alla om allt de tyckte att vi skulle vilja ha, äta, köpa och frossa av och med. Efter festerna skriver man om hur man ska bli av med allt det vi ”lagt på oss”. Det blir inte lätt, men börja med att sluta köpa dessa lockande alster som bara ska ge oss ont samvete. Nej förresten, det är inte allt! Alla skriver olika, om olika läror, olika metoder och är inte sällan rent av motsägande. Det fick mig att fundera över hur lättsinnigt man leker med vår hälsa, vilseleder oss med osanningar och ofta under vetenskaplig täckmantel.. Ingen granskar detta. Men om någon slår någon annan så illa att vederbörande blir skadad, då ja, då finns straffet i lagen, fängelse eller böter. Om någon gör reklam som är vilseledande, ja då blir man fälls av myndighet för vilseledande reklam. Men om tidningar i vanlig text och hela bilagor skriver vilseledande saker som kan leda till fysisk skada och sämre hälsa, då finns ingen lagstiftning och inga som helst sanktioner. ![]() Ska det verkligen vara så lätt att leka med vår hälsa? Började granska lite mera i detalj och insåg snart att detta inte är gjort på en timma av en ensam men intresserad person. Här krävs ett gäng kunniga men kritiska konsumenter som tillsammans kan börja den granskning som vi alla längtar efter och väntar på – åtminstone genomlysning, analys och kritisk granskning. Här behöver granskas alla viktcoacher, hälsovägledare, dietister, läkare och professorer, men också media! Både i reklam och i text, men även budskapet som sådant. Vem är den som har rätten att granska detta, då ingen myndighet har uppdraget och kanske inte ens är opartiska nog att göra det. Varför ska vi då göra det, som konsumenter i en konsumentstyrd konsumentorganisation? Jo dels är vi opartiska och har inga ekonomiska intressen ihop med andra parter. Dels har vi uppgiften att jobba tillsammans för alla konsumenters bästa och slutligen: Det är vi konsumenter som påverkas att köpa, äta och ta konsekvenserna - både hälsomässigt och ekonomiskt. Det är vår skyldighet att ta detta ansvar tillsammans, ingen annan gör det. Och tillsammans går det lättare. Det har hänt rätt mycket senaste tiden, ”fettkriget” blossade upp i höstas. Det har inte blåst över ännu och här slåss forskare fortfarande mellan sig och i synnerhet de som länge hävdat, att dra ner på fettet och se upp med kolesterolet, har svårt att erkänna att senare forskning motbevisar mycket av det gamla och att kostråden måste moderniseras. 8 januari kom EXPRESSEN med ett inlägg i fett- och kolesteroldebatten, helt på tvärs mot vad som många andra säger. Här råder en professor alla att byta ut allt fast fett medan ”folket” mer och mer går tillbaka till smör och lämnar margarinerna kvar på butikshyllorna: Frisk - med Rätt Fett Artikeln är ett direkt angrepp på den allt populärare LCHF-kosten (lågkolhydrat och mer fett). Missa inte läsarnas dom, alla kritiska kommentarer. Folket är inte så dumt som journalisten m fl tror . I Läkartidningen just nu pågår en tuff debatt om just kolesterolet: Finns det anledning att ta kolesterolkampanjen på allvar? Jämför med en känd dietists senaste inlägg i sin blogg, 5 råd inför nya året: 1) Bestäm DIG! – Vad är DITT mål? 2) Tajming – ät var tredje timme för att ha en bra förbränning samtidigt ha koll på suget! 3) Sätt FÄRG på ditt liv – ät alltid en frukt eller grönsak. Varje gång du äter. 4) Drick vatten! Så att du inte förväxlar hunger med törst. 5) Belöna dig ofta och gärna (med andra saker än mat) när du uppnår dina delmål. Livet är till för att njutas! Kan alla ha rätt eller vilka har fel? Ja det är frågan vi nu måste ställa oss, nu efter Trettondagen, VEM SKA VI LITA PÅ? Det blir en viktig uppgift för oss att jobba med och börja granska. Vill du delta? Hör av dig. Detta är ett stort tema för 2009, tillsamman med att banta utgifterna. Följ hemsidan i rutan ”KONSUMENT-NYCKELN” där kommer löpande olika tips om vad du kan tjäna på att veta och välja rätt, (jag valde idag färsk bladpersilja från Italien för 39:90/kg i stället för i kruka för över 500:- kg) och om du inte redan är medlem eller Nyckel-prenumerant så har du inget att förlora på att välja den billigaste bantningsklubben ”KONSUMENT-NYCKELN”. Ett litet tips när vi ändå är inne på temat att spara, bilda en lunchgrupp på jobbet, turas om att ha med ”matlåda” och bjud de andra. Är ni 5 i gruppen behöver man ju bara laga lunchlåda en gång i veckan och så spännande att gå på lunch varje dag i veckan, även om du är värd en av de 5 dagarna! Bäddat för diskussioner om ekonomi, hälsa och mat! Och varför inte göra gemensam sak och köra en tid med LCHF-kosten för att se i praktiken vilka effekterna blir, så du kan döma själv – här ett tips, kostar inget extra men kilona rasar: från Kostdoktorn.se. Ja vi måste nog prova själva, för experterna förvillar oss ju bara med att slåss om sin heder. I dessa krisens tider är nu ett medlemskap eller en Nyckel-prenumeration den billigaste och lönsammaste investering du kan göra eller ge bort, både med tanke på din hälsa och din ekonomi. Du som redan är med, sprid det. Och var med och se framåt med nytt fokus och positiva upplevelser, tillsammans för ett mycket bättre 2009. Bengt Ingerstam ordförande |
© Copyright SKIS 2005-2008 | Därför SKN (pdf) | Tidigare SKN > | Prenumerera här > |