Sveriges Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -
Nr 78 - 15 februari 2008 • • Snabba KonsumentNyheter • • Ansv utg: Bengt Ingerstam
070-604 77 25

Konsumentbojkotten
mot färsk torsk hävs nu

Den tidigare bojkotten av färsk torsk kan nu hävas eftersom branschen nu har kontroll över vad som fiskas och infört ett frivilligt märkningssystem som garanterar spårbarheten.

-
När nu märkningssystemet NÄRFISKAT introduceras och spårbarheten säkrats och Sveriges Yrkesfiskares Riksförbund ställer sig som garant bakom, är det viktigt att vi konsumenter medverkar till att detta initiativ kommer att lyckas och därmed situationen kan förbättras och fiskebestånden ska kunna återskapas, säger Bengt Ingerstam ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan.

Vår information om den avslutade torskbojkotten >>

Läs vårt pressmeddelande >>

Bengt Ingerstams blogg
Läs också Bengt Ingerstams blogg med flera inlägg inom fiskepolitiken >>

Debatt har det blivit
om torsken och fisket

Men har vi blivit klokare? I viss del är debatten populistisk och reaktionerna kommer alltför sent, men till en viss del har debatten pekat på flera olika aspekter.

Att sluta att äta torsk är en reaktion som kommer för sent och när nu problemen med spårbarhet lösts, i vart fall för det svenska kustfisket och svartfisket upphört, vore det kontraproduktivt att inte äta den färska torsk som lagligt fiskas och ligger i våra fiskdiskar.

Fortfarande är inte spårbarheten och kontrollen av fisket i Barents hav under kontroll och här ligger vår bojkott kvar. Men det rör sig aldrig om färsk fisk, det är de frysta paketen det rör sig om, de har ofta dessutom vänt i Kina, så frågan är om inte denna torsk ”snubblar” på transportfrågan och klimatproblemen. Läs mer >>

Fiskepriserna når
astronomiska höjder

Vill du ha färsk strömming i butik som inte har fiskdisk, så blir det filead och packat, så den är hållbar i 8 dagar. För att packa i tråg med ”livsmedelsgas” (som ger hållbarhetstid på 8 dagar), ligger kostnaden på c:a 18:- per kg fisk.

Vad fiskarna får är svårt att få exakt uppgift om, för det varierar väldigt beroende på fångsten, men låt oss vara generösa och räkna med 3:-/kg. Sen ska någon som köpt upp den sälja vidare till fabrik som filear, som ska sälja vidare till grossist som levererar till butik, som ska sälja den till konsument, eller grossisten ska sälja till packare som sedan levererar till annan grossist som säljer till ett handelsblock för utleverans till dess butiker o s v.

Som konsumenter har vi kunnat följa utvecklingen de sista åren från 9:90 till 19:90 och vidare till 29:90 för att chocka oss med 39:90. Men det räckte inte för snart var man uppe i 49:90. Läs mer >>

Livsmedelsverket ger
sig inte i transfettdebatten

I Fri Köpenskap nr 5/08 gör Livsmedelsverket ytterligare en ”fänrik” - d v s ”på stället helt om”. Inför riksdagsbehandlingen 2007 om ev förbud mot transfetter och obligatorisk märkning, kom man fram i all hast med påståendet att den svenska konsumtionen nu låg lägre än 1 % av det totala energiintaget, så det finns inget motiv till lagstiftning.

Då räknar man på genomsnittet i all konsumtion för hela befolkningen och dessutom relaterar det till hela näringsintaget.

Ett listigt sätt att föra politiker och media bakom ljuset. Läs mer >>




Sprid detta nyhetsbrev till vänner och bekanta! Läs mer på www.konsumentsamverkan.se


Bli prenumerant av KONSUMENTrapporten (KR) som bara går till medlemmar och betalande prenumeranter med ett mer komplett innehåll än i detta gratis SKN. Här får du ett smakprov >>
Vill du veta hur man får KR? Gå in här >>


Bojkotta - Sukralos l Vegetabiliskt fett l Palmolja l Glutamat l Hela listan >>

Nytt i media
Alla inslag där Sveriges Konsumenter i Samverkan har figurerat ligger på hemsidan under Synts och Hörts >>

Debattinlägg av Bengt Ingerstam:
Shoppa på bara, så länge det går!
Mera av allt och allt av allt, även det som inte borde finnas. Ja det är handelns dröm, och med alla medel - bl a 70 miljarder i kostnad för reklamen - gör man sitt bästa för att få oss konsumenter att snällt ställa upp på det. Shopping har gjorts till innegrejen, du bara måste shoppa. Man marknadsför t o m shopping numera. Tidningarna spär på med reportage om hur du shoppar bäst och blir trendigast. Mest riktar man sig till det sköna könet, som tydligen är lättast att fresta, men också de unga som bara måste ha sista årets mobil för att ”hålla kontakt”.

Kommunikation via mobil, sms eller mejl har blivit lika viktigt som att kommunicera med senaste brallan från HM. Mode- och klädbranschens expansion och enorma vinster är sjuk. När HM höjs till skyarna i börskommentarerna för sina fantastiska vinster betyder de bara att de tagit för mycket betalt av oss konsumenter och betalat för lite till de fattiga som under vidriga förhållanden syr deras kläder.

Så funkar marknaden och många konsumenter har inte en aning om vilket spel de deltar i för att några ska sko sig på oss, tredje världens fattiga och inte minst klimatet. Läs hela debattinlägget >>


Konsumenterna byter ut
margariner mot smör och Bregott

Det visar nya undersökningar av konsumentbeteendet genomförda av AC Nielsen, ledande företag för undersökningar av trender och förändringar i konsumtionen. Resultaten visar en så stor förskjutning av konsumtionen, i direkt strid mot Livsmedelsverkets kostråd och Nyckelhålet, att det borde leda till eftertanke.

Håller konsumenterna på att fatta sina egna beslut och inte lyda verket och dietisterna? Läs mer >>


Konsumenterna ratar lightläsken
AC Nielsen, ledande företag för undersökningar av trender och förändringar i konsumtionen meddelar i sin senaste rapport av konsumentbeteendet att det skett en svängning i konsumtionen av lightdrycker.

Det har skett en svängning bort ifrån lightläsken, med sötningsmedel. En ytterligare sänkning borde komma om man betänker klimateffekterna av att transportera alla dessa flaskor, med socker eller sötningsmedel.

Läs informationen från AC Nielsen här >>
Läs också om kampanjen Dumpa läsken >>


©  Copyright SKIS 2005-2007