Sveriges
Konsumenter i Samverkan - för ökat konsumentinflytande - |
Nr 95 - 21 oktober 2008 | • • Snabba KonsumentNyheter • • | Ansv utg:
Bengt Ingerstam 070-604 77 25 |
Glutamat på väg ut nu Allt fler fabrikanter lämnar nu glutamat E621. Kampanjen vi startade 2007 har varit en framgång och många konsumenter har väckts och tagit många kontakter med tillverkare, det ger resultat. De nya som vi sett och fått information om är Kronfågel och Guldfågeln som tagit bort glutamaten i sina kryddade produkter av kyckling. ICA har svarat att de nu ser över och kommer att göra samma sak. Häromdagen kom Findus med ett pressmeddelande om att de nu också överger glutamaten. Så här säger man i pressmeddelandet: "- Vi tycker det är viktigt att ha så naturliga produkter som det är möjligt säger Annika Behm Gullstrand, marknadsdirektör på Findus Sverige AB." Bra, dialogen med producenterna fungerar tydligen och vi uppmanar fler att lyssna mer på oss konsumenter! Om ”Tillsatser” på vår hemsida >> Läs hela pressmeddelandet från Findus >> |
![]() |
Rödlistade fiskarter i många livsmedelsbutiker Det var temat i måndagens radio P1 från tidiga morgonen (2008-10-20) och naturligtvis kom torsken högt upp på listan. Tyvärr förleddes många konsumenter att yttra sig både oinformerade och överrumplade. Men frågan är både svår och förvirrad. Vi ifrågasatte detta i ett inlägg som sändes till radion. Läs hela inlägget här >> Länk till artikeln om radioinslaget: Rödlistad fisk säljs i många butiker Lyssna på inslaget här >> Lyssna även på P1 i radion om åldebatten>> Läs även Norsk fisk i Sverige paketeras i Asien Vi behövs tydligen Kommentarer får vi ofta från både läsare och medlemmar. Det känns stärkande och ger oss kraft att fortsätta. Fler och fler förstår också att utan ekonomiskt stöd, t ex i form av medlemsavgifter, går det inte att driva en sådan här verksamhet. Här ett aktuellt exempel på kommentarer: 2008-10-21: Har idag betalat in 200:- via Internetbanken, angett mitt namn och adress men glömde att ange att det gällde nytt medlemskap. Önskar få tillgång till era nyhetsbrev så snabbt som möjligt. Finner er verksamhet mycket intressant. På grund av ekonomin har jag börjat vara väldigt noggrann i affärerna och upptäckt en hel del felaktigheter i prismärkningen och dålig service. Dessutom är det faktiskt väldigt roligt att göra olika jämförelser och se att man sparar pengar på att tänka till lite extra. Kommentar till kommentaren: Skillnaden mellan KONSUMENTrapporten (KR) och Snabba KonsumentNyheter (SKN) är att medlemmar, som får (KR) i medlemsavgiften, får tillgång till vissa dokument som inte ligger i SKN. Bl a en lista på alla tester vi hittat i andra media, prisundersökningar med detaljerad information så man kan ha som underlag för sina egna jämförelser lokalt. Här finns massor av pengar att tjäna på att veta och få tips. Medlemmar kommer också att få speciell tillgång till ”Konsumentnyckeln” (pdf), som vi presenterar i en egen artikel ovan. |
© Copyright SKIS 2005-2008 | Därför SKN (pdf) | Tidigare SKN > | Prenumerera här > |