Sveriges Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -
Nr 98 - 17 november 2008 • • Snabba KonsumentNyheter • • Ansv utg: Bengt Ingerstam
070-604 77 25

KONSUMENT-NYCKELN
”klubben där vi ”bantar” det mesta – överpriserna, övervikten och överkonsumtionen - utom plånboken”.

I dag går andra numret av Konsument-Nyckeln ut till våra medlemmar och de som har anslutit sig till Konsument-Nyckeln.

I detta SKN får du ett smakprov på mycket av det som i fortsättningen bara kommer publiceras i Konsument-Nyckeln.
Detta ingår i Konsument-Nyckeln!

Nu ett tema i Konsument-Nyckeln
- Att må bättre
I fortsättningen kommer vi också att ha inslag som berör vår hälsa. Det kommer inte bara att handla om att råda bot på övervikt och fetma, utan lika mycket hur man sköter sig som frisk för att slippa problemen. Eftersom vår filosofi som konsumentorganisation präglas av ”KONSUmindre” börjar vi med att titta på vad man kan plocka bort eller minska. Vi gör inte anspråk på att vara någon ”Viktklubb” i Aftonbladet eller ”GI-Viktkontroll” i EXPRESSEN, inte heller Viktväktarna, men så kostar KONSUMENMT-NYCKELN bara 250:- per år.

Vi kommer att granska de olika kostlärorna, klubbarna, skriverierna och följa forskningen internationellt och de lukrativa verksamheterna som bygger på just den ökande ohälsan och folks drömmar om att ”bli slank till Jul”. Alla kan inte ha rätt eller kanske inte helt fel. Men i bruset av information, reklam som anspelar på hälsofrågorna, allt mer nyttiga produkter som kommer samt expertråden, är det inte enkelt att vara konsument. Vi ska söka, utvärdera, kritiskt granska och vidarebefordra så objektiv information som möjligt.

Men besluten måste du själv ta. Som konsumentorganisation har vi inga bindningar till industrin eller ekonomiska intressen, mer än att kunna få vår verksamhet att gå runt och orka fortsätta och ge konsumenterna en källa som man kanske kan känna sig tryggare att lita på. Vi kommer att ge plats åt flera kunniga personer och även öppna ett Forum för fri debatt.

Just nu startar vi samarbetet med Maj Östberg Rundquist, författare till boken ”Sockerdetektiven”, som i och med detta nummer börjar granska sockerförekomsten och möjligheterna att dra ner på det och kalorierna. Sockret, det vita i vart fall, är ju fritt från vitaminer och andra essentiella ämnen, men rikt på kalorier. Så varför inte börja med det, då det ju inte tillför något nyttigt. Det gäller ju att hitta alla de dolda källorna, förädlade produkter med sockerarter, som de flesta av oss inte känner till och som döljs skickligt under en massa konstiga namn, tillsatta för smakens och konsistensens skull när man dragit ner på fettet.

Inriktningen i KONSUMENT-NYCKELN kommer alltså att bli både att må bättre, bli friskare och kunna dra ner på överkonsumtionen och kostnaderna för både varorna och vården. Kunskaper om att välja rätt och laga rätt mat behöver vi alla få tillbaka, annars blir vi lätta offer för dem som tjänar pengar på vår okunskap och för reklamen som styr oss för industrins bästa. Vi tror att KONSUMENT-NYCKELN har en viktig roll och plats i debatten.

Läs hela inslaget >>



Tipsa vänner och bekanta
Ny satsning - Konsument-Nyckeln - sprid den
Mer information som du kan sprida vidare
Ge bort Konsument-Nyckeln! >>

FETTKRIGET i TV4
Programmet är absolut värt att se om man missade det i TV 4 söndagen 16 november. Går att se i delar på www.tv4.se.

En stilla tanke kommer osökt, vilken marknad det finns för olika kostläror och kostcoacher av alla slag, samt bantningsklubbar med månadsavgifter, anslutna till de så kallade ”aftontidningarna”. Vilka stora kommersiella intressen ligger inte bakom vår mat? Men i synnerhet frapperas man av hur dominerande majsen är och de amerikanska majsodlarnas lobby. Läs mer här >>


Hur mycket socker har du ätit idag?
”Ingen aning”, svarar de flesta … Den som svarar så äter förmodligen en hel del socker.

Förutom att det finns synligt socker i och på många matvaror så finns det socker i det fördolda där man minst anar det.

Följ vår nya serie om socker med Maj Östberg Rundquist, författare till boken Sockerdetektiven.

Produkttest
Här visar vi ett exempel på hur du kan granska produkter och märkning
. Vi kommer i fortsättning endast publicera produktanalyser och tester i Konsument-Nyckeln.

Pris och sortimentsgenomgång LAX
Att lax har blivit alltmer populär syns verkligen i inte minst frysdiskarna.

Från färsk lax hel, i skivor (kotletter) till file är utbudet i disk, men file även packat i gas med längre hållbarhet i de flesta butiker. Priserna på hel färsk lax åker lite jojjo just nu, men se upp för de små magra firrarna till extra lågt pris!
Läs mer >>

Länk direkt till undersökningsformuläret Excel eller Word (endast tillgängligt för våra medlemmar samt prenumeranter av Konsument-Nyckeln).

Upprop mot skolmaten
I allt fler skolor har man tagit bort valfriheten för våra barn när det gäller smörgåsfettet och mjölken. Nu ska det bara vara Lätta (ev Becel) men inget Bregott och så lättmjölk men ingen fetmjölk. Man hänvisar till råd från Livsmedelsverket men man tar det som ett påbud. Har vi fått diktatur infört i Sverige? Läs mer >>

©  Copyright SKIS 2005-2008